Monday, November 15, 2010

Dimana silap kita?





Assalamualaikum, salam sejahtera. Terlebih dahulu faqir meminta maaf sangat-sangat kerana sudah lama faqir ini tidak up date blog faqir. Terlalu sibuk faqir ini dalam urusan kerja sehingga tidak sempat untuk meluangkan masa mencoret dan menukilkan sesuatu.





Mengapa pula faqir letakkan gambar buku teks sejarah ini? Faqir rasa sudah tentu ramai yang maklum apa yang faqir ingin bincangkan di sini. Ya...sudah tentu berkenaan subjek Sejarah yang dijadikan subjek wajib lulus peringkat SPM. Sejak Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Malaysia telah mengumumkan berita yang dianggap menggemparkan ini. Ramai sarjana, politikus, pelajar dan individu-individu tampil memberi pandangan berkenaan perkara ini. Ramai juga yang bertanya kepada faqir apakah pendapat faqir. Secara dasarnya faqir melihat ini langkah yang baik, cuma perlu ada cara dan jalan penyelesaian yang bijak. Bagi faqir, faqir sendiri terlibat dalam 2 sitausi, iaitu belajar subjek Sejarah dan pernah mengajar subjek Sejarah (kini subjek Pengajian Malaysia di KPJ College-namun ini hampir sama dengan subjek Sejarah peringkat sekolah) dan faqir amat berharap agar jangan perkara ini seperti melepaskan batuk ditangga.

Faqir cuma amat risau jika penekanan kepada subjek Sejarah menjadi subjek wajib lulus menyebabkan guru-guru dan pelajar makin terbeban. Faqir sendiri mendapati bahawa sistem pendidikan sekolah di Malaysia sangat menumpukan kepada orientasi peperiksaan. Pelajar menyumbat dan mengisi segala macam fakta dan teori secara bulat-bulat dan dimuntahkan dalam jawapan, sama ada dalam bentuk objektif ataupun esei. Ni bukan berlaku dalam subjek Sejarah, tetapi juga termasuk subjek-subjek yang lain. Paling faqir kasihani apabila pelajar-pelajar faqir yang pernah faqir ajar dahulu mengeluh kerana kerja rumah yang diberi terlalu banyak. Faqir cukup risau dengan sitausi ini,kerana dari dahulu sampai sekarang permasalahan ini tidak ada jalan penyelesaian.

Isu yang bersangkut paut dalam subjek ini pula berkait rapat dengan motif idealogi politik. Benar, sejarah dapat memainkan sentimen nasionalisme dan semangat jati diri. Memang tidak dapat lari dari hakikat sejarah dipenuhi dengan pengkisahan aksi watak politik yang mewarnai sudt sejarah. Kita kena faham hakikat bahawa bentuk penulisan sejarah bergantung kepada motif dan niat seseorang individu atau sekelompok yang berkepentingan dalam menulis sejarah. Boleh ke seseorang itu menulis sejarah tanpa diwarnai perasaan bermotifkan kepentingan sesuatu? Ataupun seseorang hanya menulis sejarah tanpa menyampaikan pendapat, pandangan dan juga citarasanya? Bagi faqir, ini amat mustahil. Sebagai contoh, kita semua bersetuju dengan kekejaman Hitler semasa Perang Dunia Kedua? Bagaimana kita tahu kekejaman Hitler? Mengapakah kita sendiri meletakkan dan menilai diri yang bernama Hitler itu terlalu kejam? Jawapannya dari fakta, ahli sejarah menyusun dan kemudian melakukan sendiri pengadilan moralnya kepada Hitler. Lantas, seantero dunia tahu dan faham tentang kekejaman Hitler. Berbalik kepada fakta dan sejarah Malaysia. Adakah penulisan sejarah buku teks di Malaysia perlu ditulis tanpa melihat atau kecondongan kepada parti yang memerintah Malaysia? Atau menulis seperti memetik kata-kata pendapat Leopold Von Ranke, menulis sejarah seperti ..."seperti sebenarnya yang telah berlaku". Mustahil juga yer???


Memetik pendapat dan pandangan seorang sejarawan Barat yang gambarnya di atas ini, E.H. Carr di dalam bukunya yang bertajuk What is History? , beliau sendiri menyatakan bahawa ahli sejarawan menulis berdasarkan fakta yang didapati kemudian menggabung jalinkan antara fakta dan pendapatnya yang disokong dengan bukti fakta-fakta yang dikumpulnya. Beliau sendiri menyatakan ahli sejarah itu menulis sesuatu peristiwa atau karya sejarah tidak ubah seperti seorang tukang masak yang mempersembahkan masakan seekor ikan. Apa kaitannya? Jom kita fikirkan. Bukankah seorang tukang masak akan membelah atau memotong ikan dengan cara mereka yang berlainan kemudian dimasak dengan pelbagai cara dan dihidangkan dengan hiasan pelbagai cara. Tetapi walau bagaimanapun cara persembahan masakan ikan itu, kita akui ikan itu memang ikan. Nak tentu sedap atau tidak kita kena rasa. Begitu juga dengan penulisan dan intepretasi sejarawan terhadap sejarah.

Memang terlalu sukar untuk dirungkai perkara ini. Bagi faqir dan nasihat faqir, jangan jadikan pelajar beban dengan subjek wajib lulus ini. Pelajar bukan robot menghafal tanpa ada intipati nilai jati diri. Perlu ada satu mekanisme dalam menentukan sukatan, corak pengajaran dan pembelajaran dan bentuk soalan peperiksaan yang lebih mengutamakan keperluan dan kehendak semasa. Semestinya juga ahli akademik dan mereka yang terlibat dalam subjek matapelajaran Sejarah dipanggil berbincang duduk semeja mencari kata sepakat bagi merungkai permasalahan ini. Faqir berharap dengan niat murni untuk menjadikan matapelajaran Sejarah dianggap penting dan masih releven dengan dunia kini akan menjadi kenyataan, dan bukannya menjadi igauan omongan kosong.

Sekian sahaja dahulu dari faqir. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment