Wednesday, July 28, 2010

Ketika usia 28 tahun

Assalamualaikum...
Alhamdulillah...salam dan selawat pada Rasulullah, para keluarga baginda, para sahabat baginda, para pejuang kebenaran, para pencinta kepada jalan kebenaran dan seterusnya kepada seluruh umat Islam di dunia ini; sama ada masih menjalani kehidupan di dunia yang fana ini atau sedang beristirahat di dunia barzakh; ku doakan kalian semoga dalam pemeliharaan Allah dan dipenuhi dengan rahmat dari-Nya.
Alhamdulillah, semalam 27 Julai 2010 bersamaan 15 Syaaban 1431 Hijrah, genap umurku 28 tahun. Bermakna sudah 27 tahun lepas aku dah hidup, mengutip pelbagai segala pengalaman pahit manis sepanjang hidup. AKu bersyukur pada-Mu Ya Allah, yang masih memanjangkan umurku, masih mahu aku memperbetulkan salah silapku dan merenung nasib masa depan. Tak sangka pula birthday aku kali ni jatuh pada hari Nisfu Syaaban, mempunyai signifikan yang cukup besar bagi diriku. Ku sambut harijadiku dan Nisfu Syaaban dengan berpuasa, moga-moga Allah menerima puasa ku sebagai tanda kesyukuranku.
Hadiah harijadiku yang cukup bermakna tahun ini ialah Allah dah mengabulkan cita-citaku untuk menjadi seorang pensyarah. Alhamdulillah, apabila bergelar seorang pensyarah mestilah dunia yang aku lalui penuh berbeza berbanding dahulu menjadi seorang guru. Namun tugasku sama saja, mengajar. Cuma mengajar dalam dunia pendidikan tinggi mempunyai perbezaan yang cukup ketara. Penerimaan pelajar terhadap diriku setakat ni, hurm...Alhamdulillah. Biasa la, lawak jenaka memang aku sentiasa hiaskan dalam pengajaran aku. Ada saja idea aku dapat ketika aku mengajar, buatkan pelajar aku tak mengantuk. Cuma beberapa peraturan ketat aku telah berikan kepada mereka, terutama soal ketepatan masa dan soal penghormatan pada diriku. Bukan minta untuk disanjung, tetapi aku cukup pantang seseorang biadab pada aku, apatah lagi seorang pelajar yang biadab pada pengajarnya; cukup aku pantang.
Tetiba rindu pulak kat mak ngan abah kat kampung. Abah aku ni tak sangka plak semalam dia kata nak berniaga makanan balik. Tempat dah ada, pembantu pun dah ada. Mak aku beritahu dia hanya boleh masak kuah kari ngan sediakan bahan-bahan untuk menggoreng aja. Dia tak larat nak berdiri lama-lama nak tolong abah aku. Abah aku ni bab mencari duit memang ligat, dah pencen pun masih ligat lagi, tak betah duduk rumah lama-lama. Kadangkala aku malu dengan diriku sendiri bila aku melihat kerajinan abah aku. Boleh ke aku rajin macam dia ni? Dia ada beritahu setakat makan gaji boleh ke bayar hutang keliling pinggang? Ini membuatkan aku tersentak sebab umur dah makin meningkat sepatutnya dah mula memikirkan masa depan aku ni.
Berbalik pada usia aku yang dah mencecah 28 tahun, sepatutnya aku dah mula memikirkan persediaan untuk menghadapi usia 30 tahun dan seterusnya. Pertama, soal kahwin. Aku serahkan jodoh pada Allah. Buat masa ni aku memfoskuskan kepada pekerjaan aku. Ada yang kata, dah ajar nurse tu cari-cari la yang mana berkenan. Bagi aku la, konsep aku mengajar sambil tu cuci mata mencari bakal isteri dari kalangan pelajarku, aku rasa tak betul la. Bagi aku biar la datang sendiri. Aggghhhh, malas la nak fikir. At least mak abah aku tak pernah mendesak aku supaya berkahwin. Mereka masih percaya pada diriku kerana aku yakin aku mampu mengawal nafsu diriku. Tak tahan??? Rasulullah dah ajar, tak tahan puasa. Tu salah satu sebab aku puasa, dismaping menjimatkan duit dan dapat merampingkan badan ku. (Oooopppsss, Cik Roro Kurus...aku punkurus gak macam miker weh!!!)
Soal kedua, mesti la aku nak beli rumah. Umur macam ni aku mesti nak aim beli rumah. Kereta dah aku ada. At least beli la rumah kos rendah. Kena tengok bajet aku dulu. Sekarang ni aku tinggal kat apartmen kolej aku di Mantin. Memang aku suka sangat stail apartmen aku ni. Ada empat bilik, dua bilik air. Aku dapat bilik utama, bilik air pun tak payah kongsi. Tak apa, walaupun dapat free aku jaga elok2, nak hias cantik-cantik rumah aku. Bajet??? Tak apa, Nilai 3 dekat je. Kat situ boleh fikir dan beli dengan harga rumah. Perlahan-laha la yer...nak beli TV, mesin basuh, nak beli radio hi fi ngan pemain DVD sekali. Peti asi dah ada, perabot meja makan ngan ekrusi lengkap, kerusi ngan meja ruang tetamu pun dah lengkap. Beli carpet, beli partition kayu tu, beli lampu kaki letak kat tepi dinding, ada hiasan gambar rasanya dah cukup cantik rumah tu. Kalau nak jual rumah tu, aku cadang nak beli la. Aku dengar rumah tu kalau dijual sekitar Rm70k hingga RM 90k, aku rasa nak cuba beli la. Minta-minta Allah kabulkan la hajatku, hajat ketika berusia 28 tahun ni.
Oklah, sampai sini coretanku dulu. Lain masa lain ketika, aku mencoret lagi yer??? Ilal liqa', bye bye...Assalamualaikum!!!

No comments:

Post a Comment