Saturday, July 17, 2010

Tempat baru, suasana baru, cabaran baru

Assalamualaikum...
Akhirnya, teman sempat juga nak meneruskan kembali penulisan blog ni, rasanya berbulan jugak aku tak mencoret kat sini. Almaklumlah, sibuk bebenor sejak dua menjak ni. Kepada Cik Roro Mendut aka Roslee, teman ucap terima kasih sebab sudi menggalakkan teman menulis mencoret sesuatu kembali dalam blog. Mungkin selepas ni aku akan aktif semula menulis dan mencoret di dalam blog.

Selepas meletakkan jawatan sebagai seorang guru di MRSM Transkrian, aku berhijrah keluar ke Kuala Lumpur. Selama 6 bulan aku berada di Kuala Lumpur, stay di Gombak. Aku bekerja juga sebagai seorang guru di Sekolah Menengah Taman Ilmu dna Budi, dibawah payung International Islamic School ang dikelolakan oleh IIUM Sdn. Bhd. Enam bulan aku berada di sekolah tu, memang cabaran yang kuat aku rasakan, apatah lagi kos hidup yang melambung tinggi di KL. Jadi mahu tak mau aku kena mencari satu pekerjaan yang sesuai dengan diriku dan menjamin masa depanku.

Kisahnya sekarang, aku sudah bergelar seorang pensyarah, bekerja di Nilai. Nak masuk minggu ketiga aku bekerja di kolej ni. Kolej ku, KPJ International College of Nursing and Healthcare merupakan sebahagian daripada rangkaian Hospital KPJ yang berkembang pesta di Malaysia. KPJ ini merupakan sebahagian daripada anak syarikat J Corp, sebuah syarikat milik bumiputera yang terkenal dan semakin maju. Di sini aku mengajar subjek wajib yang disyaratkan oleh MQA (Malaysia Quality Accreditation-MQA) iaitu subjek Pengajian Malaysia yang diberi kod LAN 1003. Mengapa subjek ni wajib diajar dan apakah ada kena mengena dengan bidang perubatan dan kesihatan. jawab ku mudah je, memang ada, selagi kita jadi warganegara Malaysia selagi itulah pengajian sejarah, politik dan ketamadunan mesti diajar dan dipelajari. Tak nak ambil subjek ni, alamatnya tak laku la diploma atau ijazah graduan nanti. Kalau mana-mana IPTS tak nak ajar subjek ni, bawa alamatnya kena tutup la selama-lamanya aka kena gulung tikar sebab ingkar arahan.

Macam mana aku boleh dapat jawatan yang memang aku idamkan selama ini? Kisahnya begini, dalam aku dok kalut mencari kerja yang lain semasa di KL, satu hari tu aku dapat satu sms dari kawan rapatku. Dia kata kenapa tak cuba cari kerja dan memohon kerja kat pameran kerjaya di PWTC. Lagipun ada lebih 55 ribu peluang pekerjaan ditawarkan. Aku apa lagi, terus ambil inisiatif pergi ke PWTC. Time tu plak aku baru je baik demam. So sampai di PWTC, aku berjalan la dari satu booth ke satu booth pameran kerjaya, dari la pekerjaan yang diburu semua orang dalam Petronas sampai la sekecil2nya jadi office boy. So dalam aku jalan2 dalam PWTC tu aku nampak la ada dua deretan IPTS-IPTS yang membuka peluang pekerjaan di tempat mereka. So aku pun apa lagi, menyerahkan resume dan menulis setiap borang permohonan. Bila aku sampai ke booth KPJ, aku nampak satu iklan jawatan kosong tempat mereka (yang sekarang aku dah isi), Lecturer for Malaysian Studies. Apa lagi, tanpa banyak fikir aku terus tanya orang yang jaga kaunter (orang-orang HR kolej aku) memang ada kekosongan lagi ke untuk jawatan tu. Alhamdulillah, masih ada dan apa yang menyeronokkan mereka memerlukan tenaga pengajar dari lelaki. Dan hanya aku seorang sjaa lelaki yang apply untuk post itu. So aku pun apa lagi tulis borang permohonan dan serahkan resume. Dan pegawai tu siap buat star besar2 kat borang yang dah aku isi.

Selepas dua minggu berlalu, satu hari selepas aku bersedih sebab peperiksaan PTD aku gagal, tiba2 satu panggilan datang, aku just jawab la. Panggilan dari KPJ College! Ya Allah, aku dipanggil temuduga. Dan temuduga pula buat di Nilai, time cuti sekolah. So tak payah la aku dok susah hati nak apply cuti. Aku lantas nyatakan persetujuan dan buat la persiapan itu ini. Dok baca buku pasla kenegaraan Malaysia, baca buku sejarah Malaysia. So, sehari sebelum temuduga aku pun menumpang rumah makcik aku kat Dengkil. Dekat sikit ke Kolej, dalam 20 minit ke kolej tu. Cabaran nak pergi ke rumah mak sedara aku ni cukup kuat, tapi aku fikir positif sebab ini mungkin jalan menuju kejayaan. Bayangkanlah dari Kl Sentral selama satu jam setengah aku berdiri dalam komuter dah macam ikan sardin dalam tin. Nak pengsan aku, sampai pulak at stesen komuter Bangi, beg galas aku plak tiba2 putus talinya. Ya Allah, apakah petanda semuanya ni??? Nasib baik mak sedara aku pujuk aku, bagi kata semangat, thanks Maktih. You help me a lot. To Paktih, thanks coz help me to find the true direction to go that college. We search that college used your car in the night time, but thanks God, lastly we found that college and know the right direction.

So pada keesokkan harinya, aku pun merempit la dengan sepupu aku ke kolej ni. Cari punya cari akhirnya aku sampai juga. Sebab malam tak berapa ingat jalan so pagi lain plak, dah cerah. Sampai kat kolej tu aku pi la meja penyambut tetamu kata aku nak temuduga. Hanya aku sorang je candidate yang apply. Lima minit kemudian nama aku dipanggil. Hanya ada dua orang temuduga, yang seorang tu memang pegawai HR yang aku jumpa masa pameran hari tu dan seorang lagi memperkenalkan dirinya Encik Zam (koordinator subjek MQA) . Yang lawaknya (takut cuak juga) sebab temuduga tu dalam 10 minit aja sebab kedua-dua panel temuduga tu demam!!! Aku dok fikir la mungkin diaorang demam sebab tu temuduga singkat je atau diaorang ni dah ada calon lain sesuai kut. Aku dok kata dalam hati kalau tak ada rezeki tak apalah, aku cari pengalaman. Soalan ditanya berkisar pengajian aku, pasal diri aku dan pengalaman bekerja, tu je.

Hari tu jugak aku balik ke KL. Seminggu kemudian surat tawaran kerja pun sampai dan akhirnya aku berjaya!!! Alhamdulillah, syukur pada-Mu Ya Allah yang telah memberi aku rezeki seluas2nya. Aku bersyukur kerana Engkau perkenan doaku Ya Allah, moga-moga jadikan tenpat baru ku ini sebagai tempat aku menimba pengalaman, mencari rezeki yang halal dan diberkati jua oleh-Mu Ya Rabbi Ya Allah.

Sekarang, aku bukan lagi seorang guru, tetapi seorang pensyarah. Tetapi tugas ku adalah sama, memberi ilmu dan mengajar. Dan bidangku mengajar lebih luas dan keilmuan juga lebih mendalam.

Setakat ini sahaja coretan aku buat kali ni. Insya Allah kalau ada apa2 lagi, aku akan tulis. Insya Allah...Ilal liqa'. Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment