Monday, August 16, 2010

Baru 6 Ramadan, kesabaranku telah dicabar

Assalamualaikum....
Bismillahir Rahmanir Rahim...

Aku berlindung dengan kebesaran, kehebatan dan kekuasaan Allah, dengan mengharap nur taufiq dari-Nya. Selawat berbingkiskan salam kepada Junjungan Besar, kekasih Allah Rasulillah S.A.W., penghulu segala nabi, pemberi syafaat dan pembawa rahmat kepada seluruh alam.
Ya Rabbi, kenapa rapuh benar iman dan sabarku ini? Ni la angkaranya kalau jawapan sesat mazhab sesat pemutar fakta yang dijawab oleh student2 Nursing Group ni. Lain aku ajar, lain dijawab! Lain aku beritahu, lain pula yang ditulis! Ya Rabbi ni la antara dugaan hidup kalau menjadi seorang pendidik. Kena menghadapi kegalalan pelajarnya menjawab soalan. Seorang pelajarnya gagal bermakna gagal pendidik itu mendidiknya. Betuk ke konsep ni? Boleh ke diaplikasikan sekarang ni? Entah la, mungkin kena pandang dari semua sudut, dari sudut pandangan dan perasaan pendidik, sudut pandangan dan perasaan yang dididik dan juga sudut faktor keadaan. Takkan saling salah menyalahkan.
Masuk kolej ni baru aku sedar, kat sini tak ada musim exam. Bayangkanlah jika stduent aku ni hanya kelas 2 minggu untuk aku habiskan silibus sembilan topik besar. Mengajar dari teori masyarakat sehingga kepada sejarah dan dasar negara, bukannya suatu perkara yang mudah. Aku kena lihat kemampuan dan keupayaan pelajarku. Tercapai objektif? Entah la...susah nak aku beritahu dan aku nak gambarkan. Tapi kalau dah student dah jawab, dan ada juga student menjawab dapat full mark, ini bermakna keobjektifan aku mengajar boleh dikatakan tercapai. Tetapi ada bentuk ukuran dan indikator yang perlu diaplikasikan kalau nak mengkaji kebaikan dan kelemahan pengajaran dan pembelajaran aku.
Hari pertama minggu ni, hari Isnin aku masuk kerja lambat sikit. Ini disebabkan kelas kuliah aku habis pukul 6 petang. Kemudian terkejar pula ke bazar Ramadan membeli juadah pembuka puasa. Kemudian balik ke Mantin...ke apartmen aku, mandi-manda dan siap-siap untuk berbuka. Lepas solat maghrib aku bersama kawan-kawan dan pelajar akan berpatah pula ke kolej balik bagi menunaikan solat isyak dan tarawih berjemaah. Tengok giliran untuk malam ni, aku kena jadi imam solat tarawih. Tak apalah, ok jer la. habis olat dalam sembilan setengah rasanya emsti aku ngan akwan-kawan aku meninggah kedai membasah tekak ataupun makan makanan ringan. Buat pelapik perut. Pukul 11 malam rasanya dah ada kat rumah, terus tidur. Sahur pukul 5 pagi bangun...mana tak mata mengantuk. Ditambah lagi dengan ubat batuk yang aku makan lagi...fuh baik punya lena tidurnya.
Oklah, aku rasa nak rehat kejap. Nak melelapkan mata sebentar. Sunat ni...berehat sebentar. Pukul 4 hingga 6 pula aku kena mengajar kuliah student Fisioterapi pula. Oklah yer...bye2...Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment