Friday, August 20, 2010

Islam Melayu atau Melayu Islam???

Assalamualaikum...
Kabare sampean???? Kok ngantuk ojo???? Wes mangan??? Orak???? Waduh...kok mangan sahur??? Orak???? Padan muko!!!! Heheheheh...sekali Jawa da! Oklah selalunya aku menulis dalam blog berkenaan pasal diriku. Kali ni aku hendak menulis berkaitan sesuatu isu, masalah atau pendapat. Tambahan pula sebenarnya dalam sibuk kita dalam bulan Ramadan, sebenarnya bulan ini juga adalah bulan kemerdekaan. Menjelang 31 Ogos, selalunya bendera sudah banyak berkibar. Tapi kali ni macam tiada suasana sambutan. Disebabkan bulan Ramadan??? Mungkin anda semua terlupa bahawa orang Melaka mempertahankan bumi mereka dari penjajahan Portugis dalam bulan Ramadan? Bukankah satu bentuk perjuangan yang suci dan mulia? Malahan, dalam lipatan sirah Nabawiah, bukankah juga perang pertama dalam Islam berlaku dalam bulan Ramadan? Perang Badar berlaku pada bulan Ramadan, sewaktu umat Islam sedang berpuasa bersama-sama dengan Rasulullah? Bukan aku untuk menyuruh semua umat Malaysia berpesta-pestaan di dalam bulan kemerdekaan. Tetapi hakikatnya, bulan Ramadan dan bulan kemerdekaan yang disambut serentak sepatutnya diraikan dengan penuh kesyukuran dan bagi aku, jatuhnya bulan Ramadan dan bulan kemerdekaan pada masa yang sama mempunyai signifikan yang besar. Perjuangan orang Islam dalam melawan penjajahan nafsu serakah dan juga memantapkan rasa kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya disamping menhayati, menghargai dan sedia berkorban demi agama, bangsa dan negara adalah dituntut dalam syarak kan??? Semuanya berkait rapat dan sebenarnya kita sebagai rakyat Malaysia yang beragama Islam sepatutnya rasa bersyukur dan menghargai kenikmatan beragama dan kebebasan merdeka. Bagi aku Islam itu kemerdekaan diri dari belenggu kemelut jiwa, memerdekaan diri dari segala beban ruwet masalah dan akhirnya menyatukan diri secara total kepada pengabdian ekpada Allah. Bukankah itu tanda kemenangan jiwa dan pembebasan diri daripada kemurkaan Allah?
Berbalik kepada pokok tajuk di atas...Islam Melayu atau Melayu Islam? Ceritanya begini. Hari ni aku datang ke kolej, tempat kerja tercinta ku dengan menaiki motor. Biasa la, lecturer ni merempit la di atas jalan raya sehinggalah tetiba aku sendiri terpandang dan membaca satu banner yang digantung pada lampu isyarat. Kebetulan pula waktu aku sedang berhenti sebab lampu isyarat warna merah. Pada banner tu ditulis "Selamat Menyambut Ramadan al-Mubarak 1431 Hijrah. Islam Melayu Melayu Islam". Ia ditulis oleh sebuah persatuan yang dikenali sebagai Persatuan Melayu Malaysia. Ketika aku membaca Islam Melayu Melayu Islam aku terpempan. Aku terkejut dan aku sehingga sekarang berfikir sehingga sekarang ni. Aku pun bercadang nak ebrkongsi di dalam blog ni agar ada sesiapa sudi untuk membaca. Tetapi sebelum diskusi ini bermula, aku sendiri memohon petunjuk dari Allah agar dapat memberi aku sedaya upaya dan hikmah keilmuan yang aku pelajari. Aku tahu ilmu yang aku miliki tidak sedalam mana...terlalu cetek. Cuma yang aku tahu dalam bidang keilmuan ini cakupannya terlalu luas. Tidak ada pendapat yang salah dan tidak ada pendapat yang betul, asalkan jangan disulam dengan perasaan yang mazmumah menegak benang basah mendirikan fakta yang benar-benar tidak masuk akal dan terbukti menyalahi hukum Allah dan rasul-Nya.
Baiklah...berkenaan Islam. Islam itu diturunkan dahulu kepada orang Arab Quraisy. Tapi akhirnya Islam tersebar ke seluruh pelosok dunia. Kenapa? Sebab Islam itu bukan hak milik mutlak sesuatu kaum, bangsa atau masyarakat juga tidak dikhususkan kepada individu atau sekumpulan tertentu. Itu petanda bahawa Islam itu syumul. Berbalik kepada ayat Islam Melayu. Ayat ini terlalu subjektif. Adakah Islam itu milik Melayu atau Islam itu merujuk kepada Melayu. Bagi pendapat aku yang jahil ini, Islam itu bukan milik Melayu sahaja. Islam juga bukan merujuk kepada Melayu. Bukannya apa, ayat Islam Melayu itu terlalu keras dan berkemungkinan juga boleh timbul isu sensitif. Islam bukan menjerumus diri ke arah memeningkan kepala mengheret kepada konflik. Islam lahir dari perasaan mahabbah dan semangat kemanusiaan sejagat. Bukan bermakna Islam itu dikhususkan kepada Melayu. Memang diakui rata-rata orang Melayu beragama Islam tetapi ini bikan bermakna hak milik kemutlakan Islam itu dikalangan orang Melayu sahaja. Bagaimana jika orang India, orang Cina atau sesiapa sahaja yang bukan Melayu mahu memeluk Islam? Adakah perlu dikatakan mereka masuk Islam ataupun mahu menjadi Melayu? Apakah kriteria sebenarnya? Ekslusif sungguh kamus perkataan Melayu itu sehingga sudah nampak 'kelenyapan' Islam itu sendiri. Jadi bagaimanakah pula penerimaan orang asal Melayu ini apabila kaum bukan Melayu memeluk Islam jika istilah Islam Melayu itu diguna pakai? Adakah mereka juga Melayu sehingga adat resam mereka akan 'dimelayukan' kerana mereka memeluk Islam? Persoalan itu sebenarnya aku sendiri takut untuk menjawab kerana terlalu pedas dan pedih untuk diberitahu. Apa yang penting sebenarnya pokok persoalan dan jawapannya ialah Islam itu bukan Melayu. Kalau Islam itu Melayu bermakna ada sebahagian hukum hakam Islam juga berkait rapat dengan adat resam kebudayaan Melayu. Jadi tidak timbul isu atau masalah jika pertentangan antara hukum adat Melayu dan hukum syarak jika Islam Melayu itu diguna pakai. Hakikatnya betapa banyak adat dan istiadat Melayu yang tidak menepati dan melanggar hukum syarak. Tepuk dada tanya selera.
Berbalik semula kepada Melayu Islam. Ini mungkin lebih 'mesra' dan lebih tepat penggunaanya. Kita akui malah termaktub dalam kontrak sosial perlembagaan Malaysia bahawa Melayu itu ialah beragama Islam, mengamalkan adat istiadat Melayu dan berbahasa Melayu. Memang tepat jika merujuk Melayu itu dari segi perlembagaan kerana orang Melayu bersandarkan kepada tiga keadaan serentak iaitu dari agamanya, bahasanya dan adat resamnya. Persoalan juga mungkin timbul dari sini. Berkenaan kes Lina Joy yang memohon agar Islam digugurkan dari kamus hidupnya. maksud di sini ialah mahu murtad. Na'uzubillah...memang mengejutkan. Ada seorang pelajar ku sendiri bertanya berkenaan status Lina Joy dari segi kaumnya. Adakah dia masih dianggap Melayu walaupun murtad keluar dari Islam? Alasan pelajar aku itu disebabkan oleh menurut perlembagaan Malaysia seseorang Melayu itu adalah beragama Islam dan berbahasa Melayu dan mengamalkan adat Melayu. Mengapa aku boldkan dan itu? Sebab bagi pendapat pelajar ku sendiri jika kehilangan salah satu identiti Melayu yang terangkum tiga itu bukan bermakna Melayu untuk Lina Joy. Memang aku akui pendapatnya betul juga. Sebab itu termaktub dalam perlembagaan. Kalau perlembagaan dipertikaikan berkenaan orang Melayu, bermakna keluhuran dan ketinggian perlembagaan Malaysia hampir tiada disebabkan pertikaian yang timbul. Jadi, tergugurlah istilah Melayu bagi kamus hidup Lina Joy? Mahu didasar kaum apa jika dia diisytihar keluar dari Islam? Masuk jadi bumiputera lain? Kaum bumiputera yang mana? Adakah sanggup diterima oleh Lina Joy? Itu persoalan yang timbul. Bagaimana pula jika orang Melayu itu beragama Islam tetapi tidak betah dan petah berbicara bahasa Melayu dan/atau tidak mengamalkan adat Melayu kerana dilahirkan di luar negara ataupun menolak bahasa Melayu dan budayanya kerana dianggap kolot? Jadi, masih Melayukah dirinya ataupun tergugur kamus Melayu dari hidupnya? Besar sungguh makna dan pengertian Melayu dan perkaitannya dengan Islam, bahasa dan budayanya.
Jadi di sini aku tidak mahu berdiskusi panjang. Yang penting sebenarnya di sini ialah bagaimana orang Melayu mempertahankan hak status bumiputera, bagaimana untuk mempertahankan nilai jati dirinya beradasrkan agama yang dianutinya, bahasa ibundanya yang dipertuturkan dan adat resam menjadi pegangan amalannya. Adakah nampak isu chauvinisme dan perkauman berlaku jika ini yang menjadi perhatian dalam arus kebangkitan orang Melayu di tanah sendiri? Mungkin aliran gelombang kebangkitan nasionalisme Melayu Islam akan muncul dan aku sendiri berharap agar kebangkita ini memberi ruh kebaikan dan mendapat restu dan redha Allah S.W.T., Insya Allah.
Ini sahaja coretanku untuk kali ini. Jika ada sesiapa terasa aku pohon maaf kerana aku insan yang lemah tak dapat alri dari bebal khilaf laku kata ini. Jika ada sesiapa yang ingin memberi komen dan pendapat dipersilakan, agar ilmu Allah ini sentiasa disebar dan menjadi panduan, peringatan dan hikmah kepada kita semua. Sekian, Asssalamualaikum.

No comments:

Post a Comment