Wednesday, August 18, 2010

Hati yang dicengkam kesedihan dan kepayahan...kepada Allah ku adukan

Ya Rabbi...Ya Allah

Ku adukan sebeban sejuta rasa resah diriku pada-Mu. Ya Allah, ku hamba-Mu, anak kepada hamba-hamba-Mu, hamba yang segala serba serbi daif dan lemah. Ya Allah, betapa malunya akan dosa-dosa yang telah lakukan. Betapa hina dina diriku melakukan setiap kesalahan yang terlalu besar dosanya. Namun, ku harapkan dengan sebenar-benar harapan, harapan yang hanya bersandar pada-Mu. Ku akui serendah-rendah hatiku bahawa Engkaulah Tuhanku, Engkaulah penciptaku, Engkaulah yang menghidupku, Engkau juga aku akan bertemu bila janji-Mu telah tiba untukku. Ku serahkan seluruh hidupku, ibadatku malah urusan matiku hanya pada-Mu Ya Rabbi. Hamba-Mu yang serba kerdil ini memohon keampunan taubat dari segala dosa, sama ada ku lakukan secara terangan atau secara sembunyi. Ya Illahi ku curahkan rasa pengabdianku pada diri-Mu. Ku curahkan rasa hatiku, gelojak jiwaku, segugus beban dan kedukaan ku ini hanya pada-Mu.
Aku hanya bertaut pada tali-tali-Mu Ya Allah. Ku sunyi dalam gembira, perit pedih tanggung derita. Ya Allah, aku benar-benar lemah dalam menghadapi semuanya. Terlalu rasa berat menangung semuanya di atas pundak bahuku ini. Ke mana lagi untuk aku serahkan segalanya hanya pada-Mu Ya Rabbi. Aku dambakan hanya keampunan, kerahmatan dan kebebasan dari segala masalah yang berat menanggung diriku. Ya Allah Ya Allah Ya Allah, aku adukan semuanya dihadapan-Mu. Ku tidak tahan lagi menangung semuanya Ya Rabbi. Ya Fatah, bukakanlah jalan penyelesaian untukku. Ya Rahman Ya Rahim, rahmati diriku, kasihanilah diriku, berkati hidupku. Ku menyesal apa yang telah berlaku, kerana menurut hawa nafsuku yang terlalu jahat ini. Ya Rabbi, ampunilah diriku, ampunilah dirku, ampunilah diriku.
Ya Allah, ku derita atas segala sebeban masalah diriku. Jika ku hina di mata manusia, jangan Engkau hinakan diriku dihadapan-Mu. Ku rela menghinakan dirku sendiri dihadapan-Mu, ku buangkan segala pakaian kebesaran dirku, ku campakkan segala keegoan diriku. Ku menadah tangan hanya pada-Mu Ya Allah. Ku mengemis dihadapan-Mu. Ku mengemis meminta-meminta dari-Mu. Ya Allah, aku malu meminta-minta dari-Mu tapi kepada siapa saat ini aku meminta dikala tidak ada manusia yang mampu membantuku, tiada siapa yang mahu menolongku. Wahai Tuhan yang Maha Penolong, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah, Wahai Tuhan Pemberi Rezeki, ku mengemis memohon merintih meminta dari-Mu. Luaskan dan permudahkan rezeki. Wahai Tuhan yang Maha Tinggi Kesucian, Wahai Tuhan Yang Maha Besar, wahai Zat Yang Maha Hilangkan, hilangkanlah rasa deritaku, hapuskan rasa keluh kesah ku, lenyapkan segala masalah yang bergolak dalam jiwaku. Wahai Zat yang Menurunkan rezeki, wahai zat yang Maha Hidup dan berdiri Diatas Sendirinya, Wahai Zat Yang Maha Suci Penuh Kemuliaan, Ya Rabbi...Ya Rabbi...Ya Rabbi...Ya Allah...Ya Allah...Ya Allah.
Ku merintih pada-Mu. Bantulah diriku. Kuatkan azam dan tekadku. Bantu dan bimbinglah diriku untuk ku keluar dari lingkungan beban masalah ini. Ya Allah, ku dambakan bantuan dan pertolongan-Mu. Ya Allah, siramilah jiwaku dengan ketabahan, tanamkan diriku dengan keyakinan dan benihkan diriku dengan rasa syukur dan redha pada-Mu. Ya Rabbi Ya Rahim Ya Karim Ya Hannan Ya Mannan...ku berpegang dan berdiri atas kalimah kebesaran-Mu. Awal hidupku kerana-Mu dan akhir hidupku juga kepada-Mu. Ya Allah, Engkaulah pemilik sepenuhnya atas jiwaku, pemegang ubun-ubun kepalaku, setiap detik jantungku berdegup, setiap nafasku yang ku hirup semuanya dalam pengetahuan-Mu jua. Ya Rabbi, ku mohon pada-Mu agar dikuatkan diriku. Sabarkan diriku, leraikan segala sifat mazmumah dalam hidupku. Ya Allah, Ya Allah Ya Allah.
Ya Rabbi, sampaikan salam rinduku, hadiahi bingkisan-bingkisan rinduku pada kekasih-Mu, penghulu segala nabi, pemberi syafaat dan pembawa rahmat, Rasulullah S.A.W. Sampaikan bingkisan selawat setulus kasih sejernih hati pada penghuluku, nabi ku dan pemberi syafaat kepada ku. Rahmatilah dan berikanlah taufik, hidayah dan keredhaan-Mu pada para ahli kaum keluarga baginda, para sahabat baginda, para pengembang dan pencinta agama-Mu, kepada para pejuang mempertahankan kebsaran kalimah-Mu, para hamba-Mu yang mencintai kebenaran, kepada hamba-Mu yang akrab dengan diri-Mu, kepada para waliullah, kepada para nabi dan rasul, kepada para umat Islam yang masih hidup ataupun sedang beradu di dalam kamar kubur. Ya Allah sampaikan salam doa ku ini kepada semua, sampaikan hajatku, tunaikan segala permintaan ku, jangan dirungkai dan dihijab segala permintaan cita-citaku. Segala puji untuk diri-Mu, segala kebesaran dan kemuliaan serta kehebatan hanya milikku, dan ku akui bahawa Engkaulah ya Allah, Tuhan bagi seluruh alam mayapada ini. Amin...Amin...Amin Ya Allah!!!!

No comments:

Post a Comment